Беллетристика должна завораживать, заставлять поверить, что вы сами переживаете всё, что описано. Как же писателю «затянуть» людей в свои истории? Нало Хопкинсон делится парой секретов о том, какие языковые приёмы оживят ваши рассказы.
Урок: Нало Хопкинсона
Анимация: Enjoyanimation.
Источник:
https://ed.ted.com/
Uzbek Subtitles:
0:07 — 0:11
Biz badiiy adabiyotni ko’p sabablarga ko’ra o’qiymiz. ¶
0:11 — 0:13
Vaqtimizni chog’ otkazish uchun,
0:13 — 0:15
sababchini topish uchun,
0:15 — 0:18
yangi, g’alati dunyolarga sayohat qilish uchun,
0:18 — 0:19
qo’rquv uchun,
0:19 — 0:20
kulish uchun,
0:20 — 0:21
yig’lash uchun,
0:21 — 0:22
o’ylash uchun,
0:22 — 0:23
his qilish uchun,
0:23 — 0:28
jarayonga shunday berilib ketamizki, ba’zida qayerdaligimizni unutib ham qo’yamiz.
0:28 — 0:31
Xo’sh, uni yozishga kelsak-chi?
0:31 — 0:34
O’z o’quvchilaringizni hikoyalaringizga qanday jalb etasiz?
0:34 — 0:36
Juda qiziq syujetlar bilanmi? Balki.
0:36 — 0:39
Jozibador obrazlar bilanmi? Ehtimol.
0:39 — 0:43
Chiroyli ta’riflar bilanmi? Bo’lishi mumkin.
0:43 — 0:48
«Billining oyoqlari lapshadek kabi, sochlarining uchlari esa zaharli ignachalardek edi.
0:48 — 0:53
Uning tili mochalkaga, va ko’zlari esa ichi tozalovchi suyuqlik to’la idishlardek edi.»
0:53 — 0:58
Bu ta’riflar sizga Billini aniqlikda tasavvur qilishingizga yordam bera oldimi?
0:58 — 1:01
Biz aniq bilamizki Billining oyoqlari lapsha emas.
1:01 — 1:04
Billi uchun bu oyoqlar pishgan lapshadek ingichka edi.
1:04 — 1:07
Bu qiyosiy o’xshatish, metafora.
1:07 — 1:10
Xo’sh, nega biz shunday oddiy yozib qo’ya qolmaymiz?
1:10 — 1:13
«Billi o’zini kuchsiz va yomon xis qilyapti»
1:13 — 1:18
Ikkinchi ta’rif birinchisidek jonli emasdek.
1:18 — 1:21
Badiiy adabiyotning asosiy maqsadi shuki,
1:21 — 1:26
sizni bir zumga bo’lsa-da shu asarning olamidadek his qildirish.
1:26 — 1:28
Badiiy adabiyot hissiyotlarimizga ta’sir qilib,
1:28 — 1:31
bizga ma’lum bir qahramonning
1:31 — 1:34
nima his qilayotganini tasavvur qilishga yordam beradi.
1:34 — 1:37
Sahna va tasvir bizning his-tuyg’ularimizni aniq ifoda etadi.
1:37 — 1:42
Biz qahramonlarning o’zaro munosabatini va muhitni ko’ra olamiz va eshitamiz.
1:42 — 1:43
Lekin prozada,
1:43 — 1:48
biz ramziy timsollar haiqdagi tasavvurgagina ega bo’lamiz.
1:48 — 1:52
Agar siz voqeani taktil bo’lmagan til bilan, ya’ni tasvirlashlarsiz yozsangiz,
1:52 — 1:54
hikoya kuchsiz bo’lib qolishi mumkin.
1:54 — 1:58
Bu holda o’quvchingiz asaringizdan ko’p narsa ola olmaydi.
1:58 — 2:00
U Billi nimani xis qilayotganini tushunishi mumkin,
2:00 — 2:04
lekin Billining xissiyotlarini o’zida xis qila olmaydi.
2:04 — 2:07
U bu holda asarni ichiga sho’ng’imasdan o’qishi mumkin,
2:07 — 2:13
Billini yetarlicha tasavvur qila olmasligi mumkin.
2:13 — 2:16
Badiiy adabiyot bizning his tuyg’ularimiz bilan o’ynaydi:
2:16 — 2:17
ta’m,
2:17 — 2:18
hid bilish,
2:18 — 2:19
tegish,
2:19 — 2:20
eshitish,
2:20 — 2:21
ko’rish,
2:21 — 2:23
va harakat tuyg’usi.
2:23 — 2:29
U shuningdek bizning abstrakt va murakkab fikrlay olish qobiliyatimiz bilan ham o’ynaydi.
2:29 — 2:31
Quyidagi gaplarga e’tibor qiling.
2:31 — 2:33
«Olamda sharpa-jimjitlik hukmron edi.
2:33 — 2:38
Yelkandagi va sathdagi suvning shitirlagan tovushini aytmaganda.»
2:38 — 2:41
«Jimjitlik» va «shitirlagan» so’zlari
2:41 — 2:43
eshitish qobiliyatimizni uyg’otadi.
2:43 — 2:47
E’tibor qiling, Bakell oddiy so’zlarni ishlatmayapti.
2:47 — 2:53
U tanlagan har bir so’z tovushlarning sifatini ifodalab kelmoqda.
2:53 — 2:56
Yana u rassom kabi
2:56 — 2:59
har bir so’zga bo’yoq berib,
2:59 — 3:04
shu orqali ta’sirni kuchaytirmoqda:
3:04 — 3:08
«kema korpusiga urilayotgan shitirlagan suv tovushi».
3:08 — 3:11
Bizga «sharpa» va «jimjitlik» so’zlari orqali
3:11 — 3:15
mavhum bog’lanishni keltirib bermoqda.
3:15 — 3:17
«Sharpadek tovushsiz» emas,
3:17 — 3:19
bu o’quvchi bilan voqelik o’rtasida
3:19 — 3:21
qandaydir qatlam hosil qilishi mumkin edi.
3:21 — 3:26
Bakell nimani nazarda tutayotganini aniq izohlash uchun
3:26 — 3:29
«sharpa-jimjitlik» metaforasini o’ylab topadi.
3:29 — 3:32
Yozuvchilar doim bir xillikdan qochishga,
3:32 — 3:36
ko’p ishlatiladigan tasviriy bo’yoqlardan foydalanmaslikka
3:36 — 3:38
harakat qilishadi.
3:38 — 3:39
Lekin
3:39 — 3:42
«Sevgi… sohilda boshlangan edi.
3:42 — 3:47
U Jeykob Annetni olcharangli libosda ko’rgan kuni boshlangan edi»
3:47 — 3:50
kabi qatorlarni o’qigach, o’quvchi
3:50 — 3:53
olcharangli libosni tasavvur qilishga tushadi.
3:53 — 3:57
Kutilmaganda, ular sohil bo’yida sevishib qolishadi.
3:57 — 4:01
Ular voqeani tasavvurlarni ishga solgan holda boshdan kechirishni,
4:01 — 4:04
orada muallifni ham xayolga keltirgan holda,
4:04 — 4:08
tuyg’ular olamiga sho’ng’ishni boshlashadi.
4:08 — 4:11
Shuning uchun yozayotganingizda yaxshi so’zlar tanlang,
4:11 — 4:16
uning eshitilishi, ko’rinishi, ta’mi, hidi va bildirayotgan harakatiga e’tibor qarating.
4:16 — 4:21
Keyin voqelikdagi elementlar orasida konnotatsiyalar yarating,
4:21 — 4:25
o’quvchilaringizni tasavvurini yondiring.
No Comments so far
Jump into a conversationNo Comments Yet!
You can be the one to start a conversation.