Turkiya maktablarida o‘quvchilarni fanlarga qiziqtirish, dunyoqarashini kengaytirish va mustaqil izlanishga undash maqsadida maxsus modul joriy qilingan. U bobokalonimiz, dunyoga mashhur qomusiy alloma Muhammad Xorazmiy nomi bilan ataladi.
Al-Xorazmiy modulining o‘ziga xosliklari, qolaversa, turklarning innovatsiyalarga munosabati xususida qardosh yurtda xizmat safari bilan bo‘lib qaytgan O‘zbekiston Respublikasi Innovatsion rivojlanish vazirligi Davlat va jamiyat qurilishiga innovatsiyalarni joriy qilish hamda tadqiq etish boshqarmasi boshlig‘i o‘rinbosari Kamol Tagayev so‘zlab berdi.
— Ikki yil avval Turkiyaning Maorif vazirligi yoshlar
o‘rtasidagi jinoyatchilik bilan kurashish maqsadida al-Xorazmiy modulini ishlab
chiqqandi, — deydi suhbatdoshimiz. — Hozir mazkur tajriba barcha maktablarda
tatbiq etilmoqda. U bolalarni aniq fanlar va ijtimoiy sohalarga qiziqtirishga
xizmat qilishi bilan ahamiyatlidir.
Al-Xorazmiy moduli fakultativ ta’limga kirmaydi. Shunga qaramay, unda ishtirok
etish ixtiyoriy. Bolalar ustozlari ko‘magida zamonamizning eng dolzarb ijtimoiy
masalalari yoki global muammolarni o‘rtaga tashlab, orasidan bittasini
tanlaydi. Keyin hafta mobaynida shu mavzu obdon o‘rganiladi va yechim izlanadi.
E’tiborlisi, o‘qituvchi mavzuga turli tomondan va mutlaqo individual tarzda
yondashishga haqli.
Aytaylik, atrof-muhit ifloslanishi muammosi o‘rganilmoqda. Kimdir shu haqda
she’r yodlaydi, boshqa birov xaritalar asosida ekologiyaning kechagi va bugungi
holatini solishtirma tahlil qiladi. Uchinchi odam o‘zi kabi ko‘ngilli yoshlarni
to‘plab, ko‘chalarni chiqindilardan tozalash bo‘yicha aksiya-marafon tashkil
qilishi mumkin. Haftaning oxirida har kim qilgan ishining taqdimotini
o‘tkazadi, xulosa va takliflarini beradi.
Men bir narsadan hayratlandim: al-Xorazmiy modulida yosh bo‘yicha cheklovlar
yo‘q. Bolalar topshiriqlarni bajonidil bajaradi. Ushbu jarayonga ota-otalar ham
faol jalb qilingan. Farzandi yaxshi bilim olishi, yangiliklarni o‘rganishidan
ular nihoyatda manfaatdor. Shu bois e’tiborini ayamay, birgalikda ishlashga,
yordam berishga harakat qiladi. O‘qituvchilardagi ishtiyoqni aytmaysizmi.
E’tiborlisi, bunday mashg‘ulotlar pedagogning haftalik dars yuklamasiga
kiritilgan. Demak, ortiqcha vaqt va energiya sarflash talab qilinmaydi. Bejiz
emaski, Turkiyada ko‘pgina pedagoglar modul asosida ishlashga ishtiyoqmand.
Bunday tajribani yurtimiz maktablarida ham qo‘llash
ayni muddao. Sababi bola qanchalik ko‘p izlansa, bilimi shunchalik
takomillashadi. Qolaversa, al-Xorazmiy moduli o‘quvchilarning nutq madaniyatini
o‘stirish, ijtimoiy faolligini oshirishda yordam beradi, jamiyatni qiynayotgan
turli masalalar yechimiga munosib hissa qo‘shishga undaydi.
— Istanbuldagi Yildiz texnika universitetining texnoparkida ham bo‘ldik, —
davom etadi mutaxassis. — Bu maskanda tadqiqotchi va tadbirkorlar o‘rtasida
uzviy hamkorlik yo‘lga qo‘yilgan. Tadbirkor o‘z muammosi bilan universitetga
murojaat qiladi. Olimlar unga maqbul yechim, ya’ni ilmiy g‘oya taqdim etadi.
Ma’qul topilganiga mablag‘ ajratiladi va shu yerning o‘zida loyiha takomiliga
yetkaziladi. Texnoparkda bemalol o‘tirib ishlashga sharoit bor. Xonalar ijaraga
beriladi. Ayni vaqtda olimlar 200 dan ortiq (!) ilmiy ishlanmani ro‘yobga
chiqarish bilan band.
Muayyan mahsulot seriyali ishlab chiqarilishdan avval universitetga qarashli
konstuktorlik sexida yasab ko‘riladi va sinovdan o‘tkaziladi. Agar tadbirkor
kichikroq korxona qurmoqchi bo‘lsa ham muammo yo‘q — texnopark hududidan yer
olishi mumkin. Bunday tizim ham ilm-fan, ham biznes vakillarini innovatsion
faoliyatga ohanrabodek tortadi. Turkiyada meni qoyil qoldirgan jihat shuki,
olimlar investorlarni emas, aksincha, tadbirkorlar novatorlarni izlab yuradi,
ularga ishonadi va mehnatini qadrlaydi.
Yildiz texnika universitetining texnoparki tashqaridan
keluvchi tadqiqotchilar uchun ham ochiq. Istanbulda 50 ga yaqin oliy o‘quv
yurti joylashgan. Deyarli barchasida innovatsiya markazlari faoliyat
ko‘rsatadi. Shahar miqyosida tashkil qilinganlari ham bor. Ular davlat
hisobidan moliyalashtiriladi. Masalan, Xo‘jaeli shahridagi innovatsiya
markazining yillik byudjeti 300 ming AQSh dollariga teng. Muassasa 4 ming 500
kvadrat metr hududni egallagan. Bu yerda ilm-fanning turli sohalari, shu
jumladan, islom dunyosidagi buyuk allomalar faoliyatiga bag‘ishlangan 280 dan
ortiq ko‘rgazmali burchak, qolaversa, zamonaviy laboratoriyalar, robototexnika
xonalari, til o‘qitish markazi, kutubxona, anjumanlar zali mavjud. Maktab
o‘quvchilari va ularning ota-onalari, talabalar uchun muntazam ravishda
ekskursiyalar tashkil qilinadi. Bir oyda innovatsiyalar bilan tanishish
istagida markazga 25 ming nafargacha kishi kelar ekan. Talabgorlar ko‘pligidan
oldindan onlayn ro‘yxatdan o‘tish kerak.
Innovatsiya markazlari Turkiyaning 40 dan ortiq hududida faoliyat ko‘rsatmoqda.
Ularning asosiy missiyasi aholi, ayniqsa, yoshlarga innovatsiya nimaligini
anglatishdan iborat. Bolalar bunday maskanlarga kelib fizika, matematika kabi
fanlar qanchalik qiziqarli va kerakli ekanini tushunib yetadi, ilmiy
salohiyatini yuksaltiradi. Xo‘jaelida ba’zi maktab o‘quvchilari bilan
suhbatlashdim. Ularning fikrlari teran, nimani xohlashini aniq ayta oladi.
Orasida olim bo‘lishni istayotganlari talaygina.
Fikrimcha, innovatsiya markazlarini bizda ham ko‘paytirish zarur. Yurtimizda innovatsion ekotizimni shakllantirish, yoshlarni startap loyihalar yaratishga undash borasida ko‘p ishlar qilinmoqda. Xususan, vazirligimiz nazorati ostida davlat-xususiy sheriklik asosida hududlarda innovatsiya markazlari tashkil qilinyapti. Lekin bu kam. Innovatsiya markazlari, texnoparklar universitetlar qoshida ham ochilgani ma’qul. Shunda ixtisoslashuv paydo bo‘ladi. Olim u yoki bu ishlanmasi bilan qayerga borish va kimga murojaat qilish kerakligini aniq biladi.
Manba: yoshlarovozi.uz saytidan olindi
No Comments so far
Jump into a conversationNo Comments Yet!
You can be the one to start a conversation.