Maqola uchun sarlavha tanlash ilmiy jarayonning juda muhim qismidir, chunki u sizning ishingiz samaradorligiga va auditoriyangiz soniga ta’sir qilishi mumkin. Quyida eng samarali maqola uchun sarlavha tanlash bo’yicha eng yaxshi maslahatlar ro’yxati bilan tanishing:
Maqolangizni yozayotganda bir qator turli xil nomlarni yozib chiqing.
Maqola yozayotganda unga sarlavha o’ylab topganingiz ma’qul. Boshida qoralama sarlavhasi bilan boshlang va keyin maqolaning qolgan qismini yozishga e’tibor bering. Agar sizda yangi g’oyalar bo’lsa, ularni ham qayd qilib, nomlar ro’yxatiga qo’shib qo’ying. To’liq matn tayyor bo’lgach, sarlavhaga qaytib uning oxirgi versiyasi to’g’risida qaror qabul qilishingiz mumkin!
Qaysi “sarlavha turi”dan foydalanmoqchi ekanligingizni tanlang.
Maqolalar uchun bir nechta turli xil sarlavha qo’yish usullari mavjud. Deklaratsion sarlavhalar — asosiy xulosalarni sarlavhaga olib chiqish (masalan, 4 yillik vazn yo’qotish bo’yicha o’tkazilgan test kabi)
So’roqli sarlavhalar — mavzuni savol shaklida ham qo’yish mumkin.
O’xshash sarlavhalardan bir nechta variantlarni yozing.
Har bir sarlavha bo’yicha takliflarning bir nechta variantlarini yozing. Bu usul sizga qanday qilib sarlavha yanada aniqroq bo’lishi va hatto ba’zi yangi g’oyalarni keltirib chiqarishi mumkinligini ko’rishga imkon beradi.
Maqola uchun sarlavha tanlashda quyidagi usullardan foydalanmang:
- Sarlavhada abbreviaturalardan foydalanmang!
- Juda uzun bo’lgan tagsarlavhadan voz keching (masalan: “O’z-o’zini hurmat qilish: bu Shimoliy Amerikada yashovchi kattalar o’rtasidagi o’zaro munosabatlarni yaxshilashi mumkinmi?)
- Sarlavhadagi so’zlar soniga e’tiborli bo’ling! Sarlavha uchun o’rtacha 12 so’z norma hisoblanadi.
- Sarlavha uchun maqola ma’nosini qisman anglatuvchi so’zlardan foydalanmang, chunki ular faqat sarlavhaning umumiy uzunligini oshiradi.
Nigina RAJABOVA tayyorladi,
O’zDJTU Xalqaro jurnalistika fakulteti
I bosqich talabasi
No Comments so far
Jump into a conversationNo Comments Yet!
You can be the one to start a conversation.